School Revolution Course – Ateny, Marzec 2018.
XXI wiek to innowacje technologiczne, które znajdują zastosowania nie tylko w przemyśle, ale również w edukacji. Czy nauczanie przy pomocy technologii cyfrowej ma sens? Czy motywuje uczniów do nauki skuteczniej niż metody wypracowane przez wieki? Czy dzięki innowacyjnym metodom dydaktycznym osiągniemy postęp w indywidualizacji nauczania? Na te i inne pytania szukałyśmy odpowiedzi podczas tygodniowego pobytu w Atenach.
Starożytne polis – miasto i państwo z imponującym Akropolem górującym nad metropolią będącą kolebką demokracji i igrzysk olimpijskich ery nowożytnej okazało się również być miejscem tytułowej „school revolution” dla nauczycieli z różnych europejskich państw, w tym i dla naszej piątki: mgr Agnieszki Humaj, mgr Margarity Janik, mgr Aleksandry Kielichowskiej, mgr Doroty Magacz i mgr Justyny Rakus.
Podczas zajęć, które obejmowały wykłady i ćwiczenia, poznawałyśmy zasady indywidualneji grupowej pracy z uczniem w aspekcie współczesnej psychologii (prowadziła je Aimilia Markouizou Gica – psychoterapeutka z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w pracy z uczniami i ich rodzicami); zajęcia te pozwoliły nam spojrzeć na nas samych i naszą pracę z uczniami z innej perspektywy, a ponadto były okazją do wymiany doświadczeń z nauczycielami z Chorwacji, Hiszpanii, Norwegii i Rumunii.
Kolejne dni to poznawanie metody uznawanej za rewolucyjną w nauczaniu, a mianowicie „The Flipped Classroom”, czyli metoda „odwróconej klasy”(zapoznawała nas z nią Sabrina Parutta – nauczycielka w szkole ekonomicznej i doradca metodyczny z Włoch), która bazuje na nowoczesnych technologiach informatycznych, np. różnorodne platformy edukacyjne.
Uzupełnieniem tej części zajęć była prezentacja przygotowana przez Evę Dimitroglou – nauczycielkę biologii z greckiej szkoły będącej odpowiednikiem polskiej szkoły średniej kończącej się egzaminem maturalnym. Pokazała nam, jak wygląda lekcja przygotowana dzięki zastosowaniu tej metody. Wszyscy uczestnicy szkolenia zobowiązani byli do opracowania próbnych materiałów potrzebnych do przeprowadzenia lekcji z użyciem metody „odwróconej klasy”.
Zakończenie kursu miało wymiar typowo praktyczny, związany z zastosowaniem metody „WebQuest”, która pozwala na wykorzystanie rozmaitych narzędzi dostępnych w Internecie. Zajęcia te prowadził koordynator całego szkolenia – Alessandro Carbone.Szkolenie w Atenach było intensywne, na szczęście znalazłyśmy trochę czasu, aby zwiedzić słynne akropolskie wzgórze z kompleksem starożytnych świątyń oraz tematycznie związane z nim Muzeum usytuowane u podnóża wzniesienia, jak również port w Pireusie.
Pobyt w stolicy Grecji pozwolił nam zdobyć nie tylko nową wiedzę z zakresu metod nauczania, ale poznać też nowe koleżanki i kolegów z europejskich szkół i nauczyć się kroków zorby.
Wyjazd nasz był możliwy dzięki realizowanemu w V Liceum Ogólnokształcącym im. Adama Mickiewicza w Częstochowie od 01.09.2017 r. do 31.08.2019 r. projektowi pt. „Motywacyjny most wsparcia czyli partnerstwo międzynarodowe na rzecz wzmacniania potencjału szkoły.” Projekt i wszystkie związane z nim działania finansowane są ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER), w ramach projektu Ponadnarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej KONKURS 2017.
ZESPÓŁ PROJEKTOWY:
Dyrektor szkoły - mgr Andrzej Rydz (twórca projektu)
Koordynator projektu: mgr Karolina Wojtal (twórca projektu)
Zastępca koordynatora - mgr Anna Kurzacz
mgr Marzanna Gromotowicz – wsparcie merytoryczne działań projektowych (twórca projektu)
mgr Margarita Janik, mgr Justyna Rakus
(W galerii znajdują się zdjęcia z wyjazdu nauczycieli V Liceum Ogólnokształcącym im. Adama Mickiewicza w Częstochowie do Aten w ramach projektu pt. „Motywacyjny most wsparcia czyli partnerstwo międzynarodowe na rzecz wzmacniania potencjału szkoły”)