• a15.jpg
  • a48.jpg
  • f12.jpg
  • f20.jpg
  • h30.jpg
  • k1.jpg
  • k15.jpg
  • k17.jpg
  • k41.jpg
  • m15.jpg
  • n40.jpg
  • n41.jpg
  • n47.jpg
  • o10.jpg
  • o13.jpg
  • p50.jpg
  • p60.jpg
  • r4.jpg
  • r6.jpg
  • r78.jpg
  • s3.jpg
  • st03.jpg
  • st09.jpg
  • st10.jpg
  • t10.jpg
  • w19.jpg
  • w36.jpg

Dnia 27 lutego 2020 r. społeczność V LO miała przyjemność wysłuchać wykładu „Pasja & geniusz” wygłoszonego przez prof. Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu - Tomasza Pospiesznego, który zaprezentował sylwetki kobiet w szczególny sposób zasłużonych dla rozwoju nauki. Następnie odbył się wernisaż wystawy Tomasza Pospiesznego i Eweliny Wajs o tym samym tytule, przedstawiający sylwetki kobiet, które swoją pasją oraz pracą "zasłużyły na Nagrodę Nobla". Wystawę można oglądać w naszej szkole w każdy piątek do 27 kwietnia 2020r.

Zobacz zdjęcia!!!

 

Prof. Tomasz Pospieszny dostrzega ogromną rolę kobiet w rozwoju nauki. Jego zdaniem bez udziału utalentowanych, genialnych kobiet nauka nie rozwijałaby się, a mężczyźni nie odnieśliby tak dużych sukcesów. Ten pasjonujący i ciekawy wykład przybliżył nam sylwetki jedenastu kobiet zasłużonych dla rozwoju nauki. Dzięki Panu Profesorowi mogliśmy spojrzeć inaczej na kobiety, które wniosły duży wkład w rozwój fizyki i chemii. Wszyscy wiemy o osiągnięciach znanej noblistki M. Skłodowskiej – Curie, ale dzięki dzisiejszej prelekcji dowiedzieliśmy się również o innych kobietach naukowcach, które odegrały istotną rolę dla rozwoju całej ludzkości.

Bardzo mądre i prawdziwe są słowa Margaret Thatcher, które przytoczył Pan Profesor w swojej książce: „Jeśli chcesz, by coś zostało powiedziane – powierz to mężczyźnie. Jeśli chcesz by zostało zrobione – powierz to kobiecie”.

Zapraszamy do lektury wywiadu przeprowadzonego bezpośrednio po wykładzie.

T. Kotlicki: Jak powstał pomysł podkreślenia roli kobiet w życiu naukowym?
Prof. T. Pospieszny: Od lat kobiety były niedoceniane. Ich znaczenie w rozwoju nauki odkryto praktycznie dopiero po rozpoczęciu badań historycznych w ostatnich latach.
T. Kotlicki: Czym kierował się Pan w wyborze 10 zasłużonych naukowo kobiet? Czy to grono było ścisłe, czy też wspomina Pan o jednostkach najbardziej wybitnych?
Prof. T. Pospieszny: Wybrałem dziesięć przypadkowych kobiet. Najprawdopodobniej wydam drugi tom, ponieważ nie wszystkie osoby zasłużone zostały wspomniane w części pierwszej.
T. Kotlicki: Czy sądzi Pan, że są kobiety, których dorobek naukowy nie został oficjalnie doceniony mimo, iż ich dokonania miały istotne znaczenie?
Prof. T. Pospieszny: Tak, praktycznie wszystkie kobiety były niedoceniane, ale jeśli miałbym wymienić konkretnie jedną, to byłaby to żona Einsteina, która przyczyniła się do stworzenia teorii względności. Były też kobiety, które brały udział w tworzeniu bomby atomowej. Dobrym przykładem jest austriacka fizyk Marietta Blau.
T. Kotlicki: Jak duży wpływ według Pana na udział kobiet w życiu naukowym miały czynniki historyczne? Czy kobietom było trudniej odcisnąć swój ślad w dorobku naukowym, czy też płeć nie miała znaczenia, a jedynie talent i determinacja?
Prof. T. Pospieszny: Czasy zdecydowanie miały znaczenie ze względu na ogromną dyskryminację płci żeńskiej. Ponadto niektóre z kobiet nie miały nawet swojej ojczyzny, jak choćby Maria Curie-Skłodowska. Poza czynnikami historycznymi duże znaczenie miało szczęście spotkania odpowiednich osób na swojej drodze, determinacja i pochodzenie z rodziny naukowców.
H. Kotlicka: Najbardziej znaną postacią w dziedzinie odkryć z chemii jest oczywiście Maria Skłodowska-Curie. Czy jest inna kobieta naukowiec, która jest dla Pana autorytetem w tej dziedzinie?
Prof. T. Pospieszny: Gdybym musiał, wymieniłbym Lise Meitner, która odkryła protaktyn. Była ona aż 48 razy nominowana do Nagrody Nobla, ale nigdy jej nie otrzymała. O jej wkładzie w życie naukowe świadczy fakt, że Einstein nazywał ją niemiecką Marią Curie.
T. Kotlicki: Jakie odkrycie w dziedzinie chemii jest dla Pana najbardziej interesujące i doniosłe?
Prof. T. Pospieszny: Nie podałbym konkretnej odpowiedzi, ponieważ każde odkrycie ma takie samo znaczenie dla nauki. Jedna teoria opiera się na drugiej i każda coś wnosi, więc ich wartość jest nieporównywalna.
H. Kotlicka: Czy uważa Pan, że popularyzacja dokonań i odkryć może stać się dla młodzieży zachętą do pracy nad własnymi projektami, które być może kiedyś staną się odkryciami i wniosą cenne składniki do rozwoju ludzkości?
Prof. T. Pospieszny: Zdecydowanie tak! Popularyzacja wiedzy o naukowcach wśród młodzieży pozwala młodym na odkrycie swoich własnych zainteresowań różnymi dziedzinami nauki i w ten sposób rodzi się nowe pokolenie naukowców.
H. Kotlicka,T. Kotlicki: Dziękujemy za interesującą rozmowę.

H. Kotlicka(IE), T. Kotlicki (IJ)

 

   

Szukaj  

   

Gościmy  

Odwiedza nas 39 gości oraz 0 użytkowników.

   

Partnerzy  

godlo polski


Biuletyn Informacji Publicznej

bip


LOGO V LO im. A. Mickiewicza

Tarcza


https://www.vmickiewicz.pl/images/stories/Spelling-Quiz_logo_sm_2020.png


https://www.vmickiewicz.pl/cache/preview/c626e8a56f2d761751f789aa8e49cf50.jpg


smartcookie101


bartrog logo


 wst

 


Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa


Projekt polsko-grecki PO WERProgram Operacyjny

Wiedza Edukacja Rozwój

2014-2020 (PO WER)


facebook


instagram


Snap


reformaedukacji 


Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej

epuap

 


 

logo cke

Matura


logo comenius


Współpracujemy z

zycieczestochowy


 Urząd Miasta Częstochowy

urzadczestochowa


 Bursa Miejska w Częstochowie

bursamiejska


 

 doradztwo

 


 Obrońcy Własności Intelektualnej (OWI)

fundacjafresnela


 Teatr im. Adama Mickiewicza

teatrimmickiewicza


 Pomoc psychologiczna

zespolporadni


 Projekt z klasą

projektzklasa

   

Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Korzystając z niego wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Akceptuję
© V Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Częstochowie