Job shadowing to rodzaj projektu, który polega na pobycie w organizacji partnerskiej w innym kraju. Główne cele to: dzielenie się dobrymi praktykami, poznawanie nowych metod pracy, wspólny rozwój obu instytucji i osób uczestniczących w tych inicjatywach. Tego rodzaju wizyty dają możliwość aktywnego obserwowania realnej pracy organizacji od środka.
Zobacz zdjęcia!!!
W dniach 5-7.04.2022 r. nauczycielki naszej szkoły: mgr Aneta Salachna – wicedyrektor i nauczyciel historii i wosu, mgr Karolina Wojtal – nauczyciel języka angielskiego i mgr Edyta Pietrzkowska – nauczyciel bibliotekarz, wzięły udział w mobilności typu job shadowing realizowanej w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Naszym celem była wizyta w szkole partnerskiej AGRUPAMENTO DE ESCOLAS DE BARCELOS w Portugalii w ramach projektu programu POWER SE 2020 - 2022 pt. „Ciągły rozwój nauczycieli kluczem do sukcesu młodego pokolenia”.
Ideą wizyty była obserwacja pracy portugalskich nauczycieli oraz zapoznanie się z funkcjonowaniem systemu edukacji. Miałyśmy możliwość porównania sposobu kształcenia uczniów na poziomie szkoły średniej w polskiej i portugalskiej szkole. Ponadto mogłyśmy przyjrzeć się funkcjonowaniu biblioteki szkolnej, która odgrywa bardzo istotną rolę w systemie edukacji czytelniczej i informacyjnej. Bogate biblioteczne zasoby oraz usługi, jakie świadczone są przez bibliotekę, wspierają pedagogiczne innowacje i realizację programów nauczania oraz pomagają wyrównywać szanse edukacyjne młodzieży.
Wizyta rozpoczęła się od prezentacji obu placówek, skierowanej do społeczności portugalskiej szkoły oraz nauczycieli. Następnie w towarzystwie uczniów zostałyśmy oprowadzone po budynku, który znacznie różnił się od znanych nam polskich szkół. Ogromny gmach, nowoczesny i wielofunkcyjny, przestrzeń, szarość, surowość, beton – wszystko to wywoływało niesamowite wrażenie, a jednocześnie sprawiało, jakbyśmy byli w futurystycznym wręcz budynku. Swego rodzaju „surowość szkoły” ocieplały kolory pomarańczowe i czerwone, które można było zobaczyć na korytarzach oraz w licznych kącikach, gdzie uczniowie spędzali czas na przerwach, jak również ekspozycje prac uczniowskich umieszczone wyłącznie na ścianach korytarzy.
Miałyśmy okazję również zobaczyć bogato wyposażone sale lekcyjne, zaplecze pedagogiczne, laboratoria, warsztaty, sale komputerowe oraz audytorium, bazę sportową - zadaszone place zabaw, nową „salę sportową”, która ma wymiary boiska do koszykówki, a także bibliotekę szkolną. Mogłyśmy też swobodnie porozmawiać z uczniami i nauczycielami. Poza lekcjami języków obcych i historii,
a także pracą nauczycieli bibliotekarzy, obserwowałyśmy lekcje z różnych innych przedmiotów: np. robotyki, chemii, wychowania fizycznego czy też zajęć artystycznych.
W trakcie naszej wizyty w AGRUPAMENTO DE ESCOLAS DE BARCELOS miałyśmy możliwość spotkania się z młodzieżą i nauczycielami z Hiszpanii, Włoch i Macedonii. Wzięłyśmy udział w prelekcji na temat zdrowego stylu życia przygotowanej przez portugalskich nauczycieli.
Wizyta w portugalskiej szkole była doskonałą okazją do wymiany doświadczeń i dzielenia się dobrymi praktykami. Nasz pobyt dał nam możliwość poznania historii, kultury i tradycji Portugalii oraz zasmakowania regionalnych potraw. Podczas programu kulturowego zwiedziłyśmy Barcelos, Bragę, Porto, Povoa de Varzim, Viana do Castelo i okolice. Podziwiałyśmy piękno portugalskich miasteczek, uroki krajobrazu, zachwycałyśmy się kolorystyką, zielenią, przepięknymi kwitnącymi krzewami i kwiatami oraz charakterystycznymi mozaikami na portugalskich budowlach ułożonymi z płytek azulejo, które używane są jako elementów mozaik składających się z wielu, czasem ponad kilku tysięcy elementów, pokrywających całe ściany oraz jako oddzielnych kompozycji dekoracyjnych.
Uczestnictwo w projekcie dało nam wiele korzyści i dostarczyło dużo wrażeń. Przede wszystkim zwiększyliśmy wiedzę na temat sposobów funkcjonowania portugalskiego systemu edukacji, jak również zapoznaliśmy się z pracą nauczyciela oraz organizacją procesu nauczania. Poznałyśmy specyfikę pracy z młodzieżą w innym kraju oraz przykłady dobrych praktyk, które będziemy mogły zastosować
w naszej codziennej pracy. Udział w projekcie zaowocował też nawiązaniem kontaktów, które
w przyszłości będziemy mogły wykorzystać przy realizacji nowych międzynarodowych projektów.
Takie wyjazdy to również źródło inspiracji do podejmowania działań, czas nabywania nowych umiejętności i pracy nad własnym rozwojem zawodowym. Ponadto wzbogaciłyśmy naszą wiedzę
o informacje dotyczące kultury i zwyczajów panujących w Portugalii, która urzekła nas swoim pięknem
i gościnnością.
Dziękujemy bardzo Fernando Carvalho - koordynatorowi ze szkoły partnerskiej AGRUPAMENTO DE ESCOLAS DE BARCELOS za merytoryczne przygotowanie i perfekcyjną organizację job shadowing.
mgr Edyta Pietrzkowska
mgr Aneta Salachna
mgr Karolina Wojtal
Opis aletrnatywny:
zdjęcia 1-56: wizyta nauczycieli z V LO w portugalskiej szkole AGRUPAMENTO DE ESCOLAS DE BARCELOS
Opis aletrnatywny:
zdjęcia 1-31 przedstawiają piękną Portugalię