Drukuj
Odsłony: 1109

Redakcja VMickiewicz

Strategia uczenia się przez całe życie – to idea ‘klucz’ otwierająca bramę postępu. Korzystając wychodzimy naprzeciw wyzwaniom współczesności. Inwestując w uczenie się tu i teraz, przyjmujemy na siebie to co niesie ze sobą rozwój technologiczny mądrze i z pewnym certyfikatem bezpieczeństwa. Satysfakcja życiowa staje się wówczas widoczna, kreując jednocześnie poczucie naszej stabilności i wzmacniając nas na drodze kolejnych wyzwań.

Nauczyciele muszą się ciągle rozwijać, a ich kompetencje i aktywność edukacyjno – wychowawcza nadążać z duchem czasów. Wyzwalająca się za każdym działaniem refleksja winna zawsze skłaniać do poszukiwania sprzymierzeńców w zdobywaniu wiedzy i doskonaleniu metod nauczania, tak by rutyna nie zastała nas w bierności, czy źle rozumianym spokoju.

W roku szkolnym 2020/ 2021 ukazała się bogata, pod względem programowym, oferta szkoleń, wśród których naszą uwagę, jak się okazuje szczęśliwie – m.in. dlatego, że obie z niej skorzystałyśmy, zwróciły dwa bezpłatne cykle zorganizowane przez Ambasadę USA i American Corners:
5 warsztatów Cyfrowe narzędzia w edukacji – warsztaty dla nowoczesnego nauczyciela, pokazujące jak uczyć nowocześnie, z pomysłem, z wykorzystaniem cyfrowych narzędzi..
5 warsztatów Zagrożenia w Internecie – jak świadomie korzystać z sieci, pokazujących jak wobec zalewającej nas fali fake newsów, internetowej mowy nienawiści czy cyberzagrożeń poruszać się w świecie cyfrowym mądrze i bezpiecznie.

W pierwszym cyklu prowadzący warsztaty, #drARmrVR w sieci czyli Łukasz Gierek, nauczyciel, trener i ekspert, jeden z trzech w Polsce Skype Master Teacher, zaprosił uczestników do swojego świata, do świata nowoczesnej edukacji, która żyje w symbiozie z nowymi technologiami. Była to okazja do pozyskania pomysłów i poznania narzędzi do prowadzenia interesujących lekcji online.
Drugi cykl to refleksja nad światem bezpiecznego Internetu oraz dyskusje nad sposobami: jak chronić dzieci przed szkodliwymi treściami w sieci, jak świadomie korzystać z informacji i jak uniknąć dostępu nieproszonych osób do naszych danych.

W kolejnych webinariach poruszano różne kwestie:
1. Jak fake news staje się newsem – mocno przemówił przykład zacytowanej wypowiedzi Alberta Einsteina, że „Wadą cytatów internetowych jest to, że każdy od razu wierzy w ich prawdziwość”. Czy to rzeczywiście prawda, czy niestety fałsz? Treść cytatu oddaje całą prawdę tendencji odczytywania różnych wiadomości, ale czy fizyk – twórca teorii względności i laureat Nagrody Nobla – wypowiedział te słowa? Polecamy metodę ‘double-check’ dla zweryfikowania prawdziwości zarówno w tej kwestii, jak i wielu innym kuszących użytkowników Internetu.
2. Anatomia hejtu – i zastanowienie się nad rozłożoną na czynniki pierwsze mową nienawiści.
3. Pan Tik-Tak vs Mr. Tik-tok – czyli cyber(nie)bezpieczeństwo w sieci. Temat i zastanowienie się nad konsekwencjami wyścigu o dostęp do informacji oraz wpływ generowanych wzorców i trendów na zachowanie pokolenia. Godna przemyślenia jest uwaga, że ‘kiedyś pokolenie rozumiano w kontekście 30 lat, obecnie 10.’
4. W Internecie nie jesteśmy anonimowi. – co zapisane raz zostaje na zawsze ze wszystkimi konsekwencjami.
5. Czy pandemia COVID-19 spowoduje rozwój relacji społecznych czy ich zupełny zanik? – tym razem Łukasz Gierek i jego zaproszeni goście odnieśli się do tematu wpływu pandemii COVID-19 do relacji - społecznych i uzależnienia od technologii.

Ostatni webinar drugiego cyklu odniósł się, zgodnie z zapowiedzią, do zredefiniowania życiowych priorytetów. Dyskusja nad pytaniem: „Czy pandemia COVID-19 spowoduje rozwój relacji społecznych, czy ich zanik?” ‘rozgrzała’ zarówno prelegentów, jak i uczestników na czacie. 

Zaczęło się od przedstawienia „Ligi Gentelmenów”, którzy podjęli się moderowania spotkania, a następnie zaistniał temat: „Paradoks guzika w windzie.”
Cyfrowy świat pędzi w oszałamiającym tempie, co rodzi pytanie „jak i czy nie za bardzo chcemy go dogonić w naszym życiu?” Przyśpieszenie widoczne jest jak nigdy dotąd. Choćby przykład Internetu, który rozwija się w prawie kosmicznym tempie, sprawiając, że stajemy się się mobilnymi jego użytkownikami na tu i też, ale czy na pewno? Jeśli odpowiedź będzie na ‘tak’, to jakie będą wymagane kluczowe kompetencje, aby za tym nadążyć? Jaka będzie rola naszych relacji? Czy ostoją się realne, też czy przyjmą charakter jedynie wirtualnych więzi?
Przyśpieszamy wszyscy. Czy aby bezpiecznie dla poczucia własnej wartości i wartości dotąd pielęgnowanych? Gdzie i kiedy się zatrzymać, aby nie tracić głębi siebie, a poddać refleksji? Czy damy oprzeć się tendencji pędzącego Internetu i zwolnimy w odpowiednim momencie?

Wspomniana winda uczy pokory – trzeba czekać, aby przyjechała. Brak wody w kranie też uczy pokory – trzeba czekać. A brak Internetu, to … już niestety ‘nie ta bajka.’ Komputer bez Internetu – dla swojego użytkownika to tylko narzędzie proste, bez magicznej mocy. Mocy – klucza wirtualnych relacji. Dzisiaj porozumiewamy się za pomocą różnych gadżetów. Należymy do hiperspołeczeństwa, w którym szybkość komunikacji generuje inną ‘twarz’ naszych relacji, staje się siłą, o której wielu sądzi, że bez niej nas nie ma. Face to face na rzecz interface to interface. Czy to dobry kierunek? Pamiętając, że człowiek nie ewaluuje szybko, poddajmy się indywidualnej refleksji, by nasza komunikacja nie przybrała obrazu jedynie np. ‘transakcji handlowej.’
A plusy pandemii i lockdownu? Najbliższe nam przykłądy: szkoła dostała pozwolenie na szerokie użycie technologii, szkolenia stały się bardziej dostępne dla uczestników, Internet coraz szybciej realizuje nasze potrzeby … . 

Aby ogarnąć temat z korzyścią – pamiętać należy, że za rozwojem Internetu winna iść nasza wiedza dająca kredyt zaufania bezpiecznym działaniom opartym na pozytywnych wartościach i z zachowaniem szacunku intelektu drugiego człowieka, i te nasze rozmowy … inspiracje … niech trwają.

mgr Marzanna Gromotowicz
mgr Justyna Rakus