Drukuj
Odsłony: 1143

 dzienJazykowEuropejskich

Pierwsza myśl jaka przychodzi do głowy, gdy słyszymy… Liceum Adama Mickiewicza, to oczywiście języki! Wszyscy bowiem wiedzą, że szkoła ta, słynie ze świetnego poziomu nauczania języków obcych. Dzięki wspaniałej kadrze wykwalifikowanych nauczycieli, każdy, z uczęszczających do „Mickiewicza” uczniów, z dnia na dzień coraz lepiej, śmielej i poprawniej, posługuje się językiem obcym. Oczywiście stanie się to szybciej, pod warunkiem, że znajdą się prawdziwe i mocne chęci inwestowania w swoją edukację. A ponieważ nikt bardziej wiarygodnie nie opisze swoich „językowych” przygód jak właśnie sami uczniowie, zapytaliśmy kilkoro z nich, w jaki sposób rozwijają i doskonalą umiejętności „językowe” na Krakowskiej 29.

Dominika: „Jestem uczennicą klasy 2i V LO. W tym roku szkolnym już po raz drugi wzięłam udział w Regionalnym Konkursie Angielskiej Ortografii "Spelling Quiz". W ubiegłym roku udało mi się szczęśliwie przeliterować kilka wyrazów na "wyróżnienie". Zdobyłam wiele doświadczenia, poznałam nowych ludzi, a zarazem dobrze się bawiłam i wiedziałam, że w przyszłym roku bogatsza o wiedzę i umiejętności, również przystąpię do konkursu. Tak też się stało…. W obecnym roku szkolnym konkurs odbywał się na zmienionych zasadach. Zadaniem każdego uczestnika było napisanie wiersza. Wszystkie nasze prace zostały wysłane do komisji, w skład której wchodzili: Konsul ds. Prasy i Kultury Amy Steinmann z Konsulatu Generalnego USA w Krakowie oraz Prezes Stowarzyszenia Alumni Association U.S. State Department Exchange Programs. Mój wiersz spodobał się komisji na tyle, że otrzymałam wyróżnienie, z którego jestem bardzo dumna i cieszę się, że spośród wielu prac moja również dostała doceniona.

Mój wiersz:

"Spelling"
Rummy and sighnificant
Having noticeable effects
Like hard and demanding work
If only I could spell right all used words.

Myślę, że literowanie, ortografia, precyzja w umiejętności pisania to zdolność, która przyda mi się w życiu, a dzięki "Mickiewiczowi" mogłam uwierzyć w siebie i spróbować swoich sił w tym konkursie. Uważam, że jest to konkurs, który poszerza wiedzę, skłania do kreatywnego myślenia oraz pozwala rozwijać pasję. Polecam każdemu tak jak „Mickiewicza”! To dobra szkoła i warto zapamiętać, że „Mickiewicz językami mocny na 5”!

Osoby zainteresowane zapraszam do dwóch ostatnich wydarzeń:
"Spelling Quiz" 2020 - https://www.vmickiewicz.pl/2774-final-spelling-quiz-2020
"Spelling Quiz" 2021 - https://www.vmickiewicz.pl/3001-regionalny-konkurs-angielskiej-ortografii-spelling-quiz-2021-juz-rozstrzygniety

Zuzanna: "Również jestem z klasy 2i. Dominika, która wypowiadała się wcześniej, to moja koleżanka z ławki. Widziałam, jak przebiegał konkurs Spelling Quiz w poprzednim roku szkolnym. Nie umiałam ukryć mojego zafascynowania umiejętnościami osób, które dostały się do ostatniego etapu! Niestety… ortografia nie jest moją mocną stroną, jeśli chodzi o język angielski. Okazało się jednak, że to nie jest aż tak duży problem! Moja szkoła daje mi możliwości rozwoju każdej umiejętności, zarówno tych, w których jestem dobra - żebym była jeszcze lepsza, jak i tych, które sprawiają mi większe trudności. Moim zdaniem najlepszą okazją do nauki jakiegokolwiek języka świata jest rozmowa z native speakerem. Dzięki współpracy naszej szkoły od 2006r. z placówkami dyplomatycznymi Stanów Zjednoczonych w Polsce, pozyskujemy informacje o różnych ciekawych wydarzeniach „z pierwszej ręki”.

English Language Club to spotkanie przez platformę Zoom z native speakerem oraz innymi osobami wyrażającymi chęć szlifowania swojego poziomu języka. Organizowane jest ono przez Konsulat USA w Krakowie. Jest to dla mnie świetna okazja nie tylko do nauki, poznałam na tych zajęciach ogrom przemiłych i ciekawych osób! Każde warsztaty są o czymś innym, więc każdy znajdzie coś dla siebie. Od sportu i zainteresowań („Psychial Activity” 11.03.2021, „Hobbies” 4.02.2021), przez dawkę historii („Native American History and Culture 12.11.2020, „Women Who Inspire Us” 4.03.2021) aż do tematu związanego z jedzeniem („The Food of Thanksgiving” 19.11.2020, „The Influence of Spanish and Mexican Culture and Food in California” 22.01.2021). Ze spotkań nie wychodzimy tylko z poszerzonym zakresem słownictwa, ale również z wiedzą na dany temat. Uważam to za niezwykle ciekawy sposób nauki i jestem bardzo wdzięczna mojej wychowawczyni, że mam możliwość brać w nich udział. Gdy na początku tygodnia stwierdzam: hmmm… brak planów na czwartkowe popołudnie?? … pierwsze co robię, to piszę maila ze zgłoszeniem na zajęcia English Language Club!

Kolejnymi, nowymi zajęciami tego typu, tym razem odbywającymi się w piątki jest Conversation Cafe with Rian. Organizatorem jest American Corner Katowice. Nie miałam przyjemności być jeszcze na tych warsztatach, ale nie mogę doczekać się, aż pójdę na nie pierwszy raz!

Link do strony konsulatu oraz American Corner na Facebooku, gdzie możecie znaleźć informacje odnośnie klubów językowych oraz dzienną dawkę ciekawostek na temat USA. Zachęcam do polubienia!"

https://www.usinfo.pl/zoom/
https://www.facebook.com/krakow.usconsulate/
https://www.facebook.com/American.Corner.Katowice

Zuzia i Dawid powrócili pamięcią do spotkań zaproponowanych nam przez American Corner w Katowicach.

American Corners to sieć placówek informacyjno-bibliotecznych prowadzonych przez sekcje Public Affairs w ambasadach USA w poszczególnych państwach. W Polsce mamy takie ośrodki w Gdańsku, Katowicach, Łodzi, Lublinie, Radomiu i we Wrocławiu.

American Corner Katowice to Centrum Kultury i Informacji Amerykańskiej, które wspierane jest w swojej działalności również przez Uniwersytet Śląski w Katowicach. Na stronnie American Corner czytamy, że „zapewnia dostęp do aktualnych i wiarygodnych informacji na temat USA poprzez udostępnianie zbiorów książkowych, Internetu i baz danych w eLibrary USA. W ścisłej współpracy z Ambasadą i Konsulatem USA, organizuje również szereg wydarzeń, takich jak publiczne prelekcje i wykłady, pokazy filmów, zajęcia warsztatowe, spotkania i wystawy.”

Polecamy link: http://ackatowice.bg.us.edu.pl/

My skorzystaliśmy, póki co, z dwóch propozycji. Ponieważ nasz profil społeczno-ekonomiczny oferuje rozszerzoną geografię – zaczęliśmy od tematu ‘Krajoznawstwo – 5 makroregionów USA i ich specyfika.’ Kolejnym razem zdecydowaliśmy się na „25 rzeczy, które warto wiedzieć wybierając się do USA.” Nie żałujemy wyborów, ponieważ Pani Monika, która jest prowadzącą spotkania, zaintrygowała nas na tyle, że już myślimy o kolejnych warsztatach. Szkoda, że tylko online, ale mamy nadzieję, że tematów wystarczy na tyle, abyśmy mogli osobiście spotkać się z prowadzącą, która wydaje się o Stanach Zjednoczonych wiedzieć wszystko. Wiemy, że kolejna z klas, tym razem pierwsza, umówiła się na podobne spotkanie. Temat, który wybrali, to początki kina amerykańskiego – kino nieme.

Profesjonalnie przygotowane spotkania, urozmaicone różnymi prezentacjami, filmami itp., intrygują i zachęcają nas do rozwijania zainteresowań. Wciąż dążymy do tego, by odkryć nasze nowe drogi i pozbyć się barier językowych.

Od początku roku szkolnego 2020/2021 w naszej szkole funkcjonuje Liga Językowa: "Mickiewicz językami mocny na 5". Co jakiś czas na stronie internetowej V LO pojawiają się informacje o kolejnych konkursach wliczających się w Ligę Językową. Pierwszym konkursem związanym z tym projektem był Europejski Dzień Języków 25 września 2020 roku. Każda klasa typowała po dwóch uczniów. Wybrani uczniowie 28 września 2020 roku na 6 godzinie lekcyjnej pisali test obejmujący 25 pytań, po 5 pytań z języka polskiego, angielskiego, niemieckiego, hiszpańskiego i francuskiego. Na ten moment na pierwszym miejscu znajduje się klasa 2d, drugie miejsce zajmuje klasa 3a, a na trzecim miejscu znajdują się klasy 1e, 2g oraz klasa 2i. Z pewnością pojawi się jeszcze kilka konkursów zaliczających się do Ligii Językowej, więc zapraszamy do udziału i życzymy powodzenia!

W 2010r. „Mickiewicz” miał przyjemność gościć Victora Ashe’a, amerykańskiego ambasadora. Podczas tej wizyty polityk wypowiedział słowa, które uznaliśmy za świetną radę i wzięliśmy je głęboko do serca: „Real experience of another culture is the best education”.
Jesteśmy niezmiernie wdzięczni naszym wspaniałym nauczycielom, którzy codziennie dają nam możliwość doświadczać, poznawać, przeżywać i zgłębiać kulturę innych krajów w każdym języku! Szkolne konkursy o kulturze amerykańskiej, czy Irlandii na okoliczność obchodów dnia Sw Patryka, językowe i kulturowe z zakresu języka francuskiego, niemieckiego i hiszpańskiego – są na to najlepszym dowodem. Ale skoro ‘Mickiewicz językami mocny na 5!’ nie ma co się dziwić, tylko z nami współpracować.

Marzanna Gromotowicz, nauczyciel języka angielskiego w V LO: "Nasza współpraca z placówkami dyplomatycznymi USA w Polsce to niekończąca się historia inspiracji i motywacji. Nie tylko uczniowie, ale i nauczyciele mają szansę skorzystania z wielu propozycji wzbogacenia swojego warsztatu pracy i pozyskania nowej wiedzy i umiejętności.

Ostatnio Ambasada USA i American Corners zaprosiła nauczycieli na cykl 5 bezpłatnych warsztatów Cyfrowe narzędzia w edukacji – warsztaty dla nowoczesnego nauczyciela. Cieszę się, że skorzystałam z oferty, ponieważ prowadzący – pan Łukasz Gierek, nauczyciel, trener, jeden z trzech w Polsce Skype Master Teacher, pokazał, jak uczyć nowocześnie, z pomysłem, z wykorzystaniem cyfrowych narzędzi. Cieszę się, że nie byłam jedyną uczestniczką z naszego grona pedagogicznego. Przyjemnie jest znaleźć się w świecie nowoczesnej edukacji, by potem „żyć w symbiozie z nowymi technologiami.” Była to dla okazja do pozyskania pomysłów i poznania narzędzi do prowadzenia interesujących lekcji online oraz przegadania tematu na potrzeby naszej szkoły.

Kolejna oferta skierowana do nas z Polskiego Towarzystwa Retorycznego i Ambasady USA, z której skorzystałam – to "10 Activities for Incorporationg Critical Thinking and Media Literacy Into Your Class; Willow Barnosky, spec. w zakresie edukacji językowej Departamentu Stanu USA”. Sekret notatek przemycony do zajęć działa, naturalnie wplata się w aktywności, ponieważ jak mój ukochany Benjamin Franklin powiadał: „Men should be taught as if you taught them not, And things unknown propos’d as things forgot.” Przekaz cudowny, a znaczy tyle, co każdy postara się w nim dostrzec.

Wiem, że propozycja Polsko-Amerykańskiej Komisja Fulbrighta „Studia w USA na platformie Zoom” - znalazła swoich zainteresowanych odbiorców w naszej szkole. Podobnie zresztą jak cykl spotkań online „Careers of the Future” z ekspertami pracującymi w zawodach związanymi z VR, sztuczną inteligencją oraz robotyką. Zaproszeni przez Ambasadę Amerykańską dla nas goście opowiadali o swoich osiągnięciach, wyzwaniach, jak doszli do miejsca w swojej karierze, w którym są dziś. 

Kolejnym ciekawym pomysłem, na który zwróciłam uwagę to „Media Literacy” – temat zaproponowany przez Konsulat Generalny USA w Krakowie wraz z koordynatorem Akademii Fact-Checkingu panem Patrykiem Zakrzewskim. Nie trzeba tłumaczyć jak istotna jest umiejętność ustalenia wiarygodności źródła informacji, zweryfikowania treści pojawiających się w mediach społecznościowych, a język angielski wiąże przecież te wszystkie obszary. Z zainteresowaniem odebrałam refleksje uczniów po zajęciach i mam nadzieję, że ich własna świadomość odpowiedzialności za przekaz informacji - będzie ich kluczem do dobrej przyszłości. Dlatego warto poświęcić lekcję… na media literacy.

Dzięki naszej współpracy z amerykańskimi placówkami dyplomatycznymi w Polsce i innymi instytucjami – jesteśmy na bieżąco informowani o ciekawych wydarzeniach angażujących nas w szeroką gamę ciekawości. Każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Wspomnę jeszcze o świecie muzyki i choćby – podróżowania. Poznając zapaleńców, możemy głębiej zastanowić się nad sobą, czym my dla siebie możemy się wzbogacić i na co pozytywnie otworzyć. Czasy mamy trudne, ale starajmy się je dobrze przeżyć dla każdego następnego dnia i ludzi, którzy pojawią się na naszych drogach.

Moja historia, to między innymi wiele międzynarodowych projektów, które nauczyły mnie, że stała potrzeba uczenia się przez całe życie – to prawda. Dlatego staram się być otwarta na wiedzę, aby nie przegapić ważnych spraw, które przydadzą się moim uczniom i wychowankom.

Tak sobie wymarzyłam i Ja, Dominika, Dawid, Zuzanna, Agata. I wszyscy, którzy są częścią naszej w "Mickiewiczu" historii".

Opracowała: Zuzanna Ochendzan, 2i