Drukuj
Odsłony: 585

 

Uczniowie klasy 2f (grupa NIEM_2) pod kierunkiem mgr Małgorzaty Czech realizowali w roku szkolnym 2021/2022 projekt edukacyjny eTwinning wraz ze szkołami partnerskimi w Grecji (Eksperymentalne Gimnazjum przy Uniwersytecie Macedońskim w Salonikach oraz Turcji (Liceum Anatolijskie Göztepe  İhsan Kurşunoğlu w Stambule). Językiem roboczym projektu był język niemiecki.

Zobacz zdjęcia!!!

Projekt miał na celu aktywną współpracę młodzieży pochodzących z różnych kultur, poznanie tradycji, zwyczajów i obrzędów krajów partnerskich oraz porównanie ich z naszym życiem codziennym.

W okresie od października do maja 2022 uczestnicy projektu opracowali szereg zadań pracując indywidualnie, w parach, grupach szkolnych i międzynarodowych. Wspólnie opracowali plan działań, uwzględniając narzędzia konieczne do ich realizacji.

W pierwszym okresie trwania przedsięwzięcia uczniowie nagrali video wizytówki w języku niemieckim, przedstawiając się swoim partnerom i opowiadając o swoich zainteresowaniach (zdjęcie 1).

Wykonali prototypy loga, z których powstało oficjalne logo projektu (zdjęcie 6).

Porównywali swoje zainteresowania wykorzystując narzędzie tricinder służące do zbierania informacji do pracy metodą burzy mózgów. Po zebraniu wyników okazało się, że najpopularniejszym sposobem spędzania wolnego czasu w szkołach partnerskich jest pływanie, zaraz po czytaniu książek i spotykaniu się z przyjaciółmi (zdjęcie 7).

W trakcie najważniejszych świąt uczniowie wykonywali zdjęcia pokazujące, w jaki sposób obchodzimy poszczególne uroczystości. Uczestnicy projektu mieli okazję poznać polskie potrawy wigilijne, choinki, koszyczki wielkanocne, greckie dekoracje bożonarodzeniowe, Grób Pański w Kościele prawosławnym, turecki Ramadan i potrawy przygotowane na jego zakończenie, czyli Święto Cukru (zdjęcie 8).

Uczniowie, pracując w grupach międzynarodowych, poznawali charakterystyczne miejsca w Stambule, Salonikach, Częstochowie i jej okolicach. Wykonali prezentacje dotyczące naszych Alei, zamku w Olsztynie, dzielnicy Raków, ze szczególnym uwzględnieniem stadionu oraz klasztoru Jasna Góra. Ponadto wykonali dla szkół partnerskich pytania kontrolne w programie Quizzies oraz formularzach Google, sprawdzające poziom ich wiedzy o naszym mieście.

Uczniowie zaprezentowali również swoje ulubione miejsca w Częstochowie i w okolicach, a także pokazali również najpiękniejsze miejsca w Polsce, zachęcając do zwiedzania naszego kraju.

Najbardziej emocjonującymi chwilami w projekcie były spotkania online za pomocą platformy MS Teams. W trakcie czterech spotkań uczniowie mieli okazję zaprezentować się w języku niemieckim, zadać proste pytania i udzielić odpowiedzi, wykorzystać w praktyce nabyte umiejętności językowe.

Pierwsze spotkanie poświęcone było systemowi szkolnictwa w Polsce, Grecji i Turcji. Porównywaliśmy nasze szkoły pod kątem oferty edukacyjnej, tygodniowej liczby godzin, nauki języków obcych, czasem rozpoczęcia zajęć (zdjęcie 9). Kolejne dotyczyło świętowania i najważniejszych świąt w krajach partnerskich. Porównywaliśmy między innymi liczbę wolnych dni, tradycyjne potrawy, dekoracje domowe (zdjęcie 10). Trzecia wideokonferencja odnosiła się do ulubionych miejsc. Wszyscy uczniowie opowiadali i pokazywali miejsca, które lubią najbardziej, w których czują się najlepiej lub mają szczególne znaczenie w ich życiu (zdjęcie 11 i 12). Ostatnie spotkanie dotyczyło najpiękniejszych miejsc w krajach partnerskich. Uczniowie klasy 2f zarekomendowali zwiedzanie Krakowa, Wrocławia, Poznania, Opola, Cieszyna, Katowic, zamku Moszna, Morskiego Oka, Mazur i Morza Bałtyckiego. Uczniowie greccy pokazali najpiękniejsze wyspy Morza Jońskiego i Egejskiego, Ateny i półwysep Chalkidiki. Uczniowie tureccy polecali między innymi Kapadocję, Trację oraz wybrzeże Morza Czarnego (zdjęcia 2, 3, 13).

Projekt zakończyła ewaluacja. Uczniowie wskazywali mocne strony projektu oraz najtrudniejsze dla nich zadania, przekazali koordynatorom wskazówki dotyczące przyszłych projektów i ich ewentualnego udziału w kolejnym projekcie eTwinning. Złożyli również podziękowania wszystkim uczestnikom za owocną współpracę (zdjęcie 4).

Projekt był ciekawym doświadczeniem dla uczących się języka niemieckiego, możliwością poznania rówieśników z odległych dla nas krajów, doskonałą okazją do integracji grupy i dobrej zabawy z językiem obcym (zdjęcie 5). Ponadto uczestnicy rozwinęli swoje umiejętności informatyczne pracując z nowymi dla nich aplikacjami i programami lub poszerzając i utrwalając nabyte już wcześniej umiejętności.

W imieniu grupy projektowej „Das andere ICH” – mgr Małgorzata Czech

Opis alternatywny zdjęć:

Zdjęcie 1 – video wizytówki o sobie i swoich zainteresowaniach

Zdjęcie 2 – krótki opis greckiej wyspy Santorini

Zdjęcie 3 – przedstawienie najciekawszych regionów Polski na przykładzie Mazur

Zdjęcie 4 – Ewaluacja projektu – życzenia i słowa pożegnania dla wszystkich uczestników projektu

Zdjęcie 5 – grupa projektowa „Das andere ICH”

Zdjęcie 6 – logo projektu

Zdjęcie 7 – fragment ankiety dotyczącej zainteresowań młodzieży w krajach partnerskich

Zdjęcie 8 – zdjęcia o świętach, zwyczajach i obrzędach w krajach partnerskich

Zdjęcie 9 – pierwsze spotkanie online dotyczące szkoły, porównanie systemów szkolnictwa

Zdjęcie 10 – drugie spotkanie online, podczas którego uczniowie opowiadali o zwyczajach świątecznych

Zdjęcie 11 – wideokonferencja dotycząca ulubionych miejsc uczniów w naszych miastach

Zdjęcie 12 – przedstawienie ulubionego miejsca spotkań Greków – placu Navarinou w Salonikach

Zdjęcie 13 – Karadeniz jako rekomendowany region turystyczny w Turcji”