Drukuj
Odsłony: 2031

 

W roku szkolnym 2017/2018 uczniowie klasy IIIE uczestniczą w zajęciach dotyczących motywacji wewnętrznej. W ramach zajęć wykonują profil motywacyjny Reiss School Motivation oraz planują swoją przyszłość. W dniu 19.12.2017 r. podczas godziny wychowawczej został zrealizowany projekt edukacyjny: "Planowanie przyszłości" z wykorzystaniem książek zakupionych w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Priorytet 3.

Zajęcia zostały przeprowadzone przez pedagoga szkolnego: dr M. Orzechowską i nauczyciela języka niemieckiego: mgr J. Piwowarczyk. Głównym celem zajęć było: poznanie swojej motywacji wewnętrznej, rozpoznanie talentów i potencjałów, zrozumienie i akceptacja swoich potrzeb.

Podczas zajęć uczniowie planowali swoją przyszłość. Zostały omówione kwestie budowania poczucia własnej wartości, samoświadomości oraz komunikacji. W czasie reazlizacji projektu wykorzystano następujące książki, znajdujące się w bibliotece szkolnej V LO, a zakupione w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa:
1.    Michał Zawadka, Chcę być kimś! Czyli jak osiągnąć cele w czasach, gdy wszyscy dookoła mają wywalone
2.    Adam Jarczyński, Z klasą, na luzie
3.    Dorota Gromnicka, Jak zbudować poczucie własnej wartości
4.    Karolina Cwalina, Wszystko zaczyna się w głowie. Planuj. Działaj. Nie marudź
5.    John C. Maxwell, Wszyscy komunikują się, niewielu potrafi się porozumieć. Sekrety technik komunikacji ludzi sukcesu
6.    Stephan Joseph, Autentyczność. Jak być sobą i dlaczego jest to ważne
7.    Sean Covey, 6 najważniejszych decyzji, które kiedykolwiek podejmiesz. Poradnik dla nastolatków
8.    Lillian Glass, Mowa ciała kłamców. Od niewinnych kłamstw do patologicznych oszustw.

Uczniowie otrzymali wykaz książek wraz z krótkim opisem treści. Poproszono ich o przygotowanie recenzji z przeczytanych książek.
Michał Zawadka, Chcę być kimś! Czyli jak osiągnąć cele w czasach, gdy wszyscy dookoła mają wywalone
Książka zawiera:
- kim jestem/ - wiara w siebie/ - samodyscyplina/ - indywidualność
Adam Jarczyński, Z klasą, na luzie
Książka zawiera:
- dobre maniery, zdrowy rozsądek i sztuka łamania zasad
Dorota Gromnicka, Jak zbudować poczucie własnej wartości
Książka zawiera:
- poczucie własnej wartości,
- jak postrzegasz swoją wartość
- jak budować poczucie własnej wartości
Karolina Cwalina, Wszystko zaczyna się w głowie. Planuj. Działaj. Nie marudź
Książka zawiera:
- prawdziwe historie, które mogą zainspirować do działania
- motywujące wpisy
- ćwiczenia, które mogą motywować do działania
John C. Maxwell, Wszyscy komunikują się, niewielu potrafi się porozumieć. Sekrety technik komunikacji ludzi sukcesu
Książka zawiera:
- zasady porozumiewania się
- praktyka porozumiewania się
Stephan Joseph, Autentyczność. Jak być sobą i dlaczego jest to ważne
Książka zawiera:
- jak być sobą
- znaczenie autentyczności
- trzy kroki ku autentyczności: 30 ćwiczeń
Sean Covey, 6 najważniejszych decyzji, które kiedykolwiek podejmiesz. Poradnik dla nastolatków
Książka zawiera:
- szkoła/ - przyjaciele/ - rodzice/ - randki i seks/ - nałogi/ - poczucie własnej wartości
Lillian Glass, Mowa ciała kłamców. Od niewinnych kłamstw do patologicznych oszustw
Książka zawiera:
- czym jest kłamstwo?/ - ewolucja kłamstwa/ - mowa ciała kłamców/ - głos kłamcy.

Efektem zrealizowania projektu edukacyjnego – Planowanie przyszłości niewątpliwie jest to, że większość uczniów, którzy brali w nim udział, wiedzą już gdzie chcą studiować. Uczniowie dowiedzieli się, co ich motywuje, poznali swoje mocne strony oraz nauczyli się świadomie je wykorzystywć i rozwijać. Odkryli własną drogę życiową, zgodną ze swoimi potrzebami. Są zadowoleni z poznania swojej motywacji wewnętrznej.

Uczniom został zaprezentowany jeden z najbardziej wnikliwych testów psychometrycznych, jakimi dzisiaj dysponuje psychologia, stworzony przez prof. Stevena Reissa, w myśl której każdy z nas ma swój unikalny, charakterystyczny tylko dla niego algorytm osiągania celów, oparty na tym, co najmocniej i najmniej motywuje go w życiu. Czynniki motywujące, tzw. motywatory są wspólne dla wszystkich ludzi na ziemi i jest ich 16. Natomiast każdy z nas w innym stopniu (natężeniu) potrzebuje zaspokajać poszczególne potrzeby. Często są to informacje ukryte w naszej podświadomości, do których nie mamy na co dzień dostępu. Prof. Reissowi udało się podsumować wyniki swoich wieloletnich badan w formie testu online, www.16motywatorow.pl (test dla uczniów naszej szkoły jest bezpłatny).

Reiss School Motivation Profile pozwala zmierzyć indywidualną motywację młodzieży od 12 do 25 roku życia w 13 uniwersalnych obszarach, potwierdzonych na 4 kontynentach jako najważniejsze dla człowieka. Są to: władza, niezależność, ciekawość, uznanie, honor, idealizm, porządek, rodzina, status, kontakty społeczne, rewanż, aktywność fizyczna i spokój. Każdy je posiada, ale o innej, indywidualnej tylko dla siebie wartości. Test składający się ze 104 stwierdzeń tłumaczy, skąd się biorą nasze zachowania, czyli jak potrzebujemy być zmotywowani, żeby wywołać w nas działanie.

Poznanie swoich 13 motywatorów to jak dotarcie do ukrytych potrzeb, z których na co dzień często nie zdajemy sobie sprawy. My widzimy co prawda nasze zachowania, obserwujemy je i doświadczamy, ale nie potrafimy sami zidentyfikować potrzeb, które te zachowania zaspokajają. Przez co działamy często metodą prób i błędów, na oślep. I raz trafimy dobrze, a innym razem niekoniecznie.

Wybieranie drogi zawodowej na przyszłość nie jest łatwą sprawą. A w dzisiejszych czasach, w których jedyną pewną rzeczą jest zmiana, jest to dodatkowo trudne. Im lepiej siebie poznamy, im więcej pytań sobie zadamy, im głębiej zajrzymy w swoją osobowość i ukryte potrzeby, tym większą szansę mamy na to, że dokonamy właściwego wyboru, bowiem żaden test nie podejmie decyzji za nas.

dr Melania Orzechowska

mgr Joanna Piwowarczyk