Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
  • a15.jpg
  • a48.jpg
  • f12.jpg
  • f20.jpg
  • h30.jpg
  • k1.jpg
  • k15.jpg
  • k17.jpg
  • k41.jpg
  • m15.jpg
  • n40.jpg
  • n41.jpg
  • n47.jpg
  • o10.jpg
  • o13.jpg
  • p50.jpg
  • p60.jpg
  • r4.jpg
  • r6.jpg
  • r78.jpg
  • s3.jpg
  • st03.jpg
  • st09.jpg
  • st10.jpg
  • t10.jpg
  • w19.jpg
  • w36.jpg

18 września 2019 roku, na stadionie Narodowym w Warszawie, odbył się już po raz drugi Kongres FRSE. Tym razem hasło przewodnie brzmiało Mądrość – Kreatywność – Innowacyjność. Ponieważ naszej szkole bliskie sercu jest kształcenie dla przyszłości, udział w tym wyjątkowym wydarzeniu edukacyjnym wzięła pani dyrektor mgr Małgorzata Witek, nauczycielka języka angielskiego mgr Marzanna Gromotowicz oraz nauczycielka języka niemieckiego i hiszpańskiego mgr Marzena Duchnik.

Jesteśmy nauczycielami i wychowawcami, którzy nie tylko przekazują wiedzę, ale pomagają ją przede wszystkim zdobywać i umiejętnie porządkować. Ubiegłoroczny Kongres zbiegł się z obchodami 25 lat Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Wtedy bogaty program, wybitni prelegenci, możliwość wymiany dobrych praktyk stały się dla nas niewątpliwie pozytywną inspiracją dla profesjonalnych działań z myślą o dobru szkoły. Oczekując kształtowania dalszych pozytywnych postaw i kompetencji wobec sprostania nowym wyzwaniom – nie mogliśmy pominąć tegorocznego wydarzenia.

Tegoroczny program wydarzenia okazał się równie bogaty. Prelegenci stanęli na wysokości zadania odnosząc się profesjonalnie do potrzeby kształcenia dla przyszłości. Były i perełki. Chapeau bas dla prof. Krzysztofa Zanussiego. Jego wykład „Prawda w czasach nieprawdy, wiara w czasach niewiary” poruszył słuchaczy. Zaczęliśmy ponownie zastanawiać się nad ważnością sztuki narracji, interpretacją przestrzeni słowa, jak wypowiadać się i pojmować sztukę konwersacji - tą tajemną sztukę wymiany myśli. Jak usłyszeć, by pojąć ducha języka skrywającą mentalność kultury, o stanie której wielokrotnie nie mamy bladego pojęcia. Jak trudna jest nawigacja w świecie, gdy słowa nie są zweryfikowane. Prof. Zanussi jest przekonany, że: szkoda czasu na ‘byle co’ i należy sięgać po najlepsze; trzeba cieszyć się, że każdy z nas jest inny i żyć dla innych, a nie w egoizmie. Nie musimy wszystkiego na nowo, bo najważniejsze są punkty stałe – tak, by rozegrać swoje życie mądrze, a nie głupio.

Przywołane zostały słowa prof. Władysława Bartoszewskiego: „jeśli nie wiesz jak postąpić - zachowaj się uczciwie.” Jako przykład etyki stosowanej obejrzeliśmy fragment filmu „Cwał” z Mają Komorowską w roli głównej. Cudownie w naszej pamięci odnajdują się cytowane przez prof. Zanussiego fragmenty wiersza R. Kiplinga „Jeżeli”. Bo „Jeżeli spokój zachowasz, … Jeżeli masz marzenia, nie czyniąc ich panem, … Jeżeli myśląc, celem nie czynisz myślenia, … I ludzi cenisz, żadnego nie wyróżniając. … Jeżeli zdołasz każdą chwilę istnienia wypełnić życiem, jakby była wiekiem. Twoja jest ziemia i wszystkie jej stworzenia. I - mój synu - będziesz prawdziwym człowiekiem!

Jednym zdaniem była to bardzo mądra opowieść o tym, co dla nas jest najważniejsze. Kolejne sesje i warsztaty, w których uczestniczyłyśmy – to czas refleksji nad naszą codzienną pracą na rzecz edukacji i wychowania młodego pokolenia. Udział w warsztatach „EDJ Kształcenie zawodowe nauczycieli: uczeń z dysleksją na lekcjach języka obcego” prowadzonych przez dr hab. Joannę Nijakowską z Uniwersytetu Łódzkiego i Warszawskiego – to czas pochylenia się nad trudnościami, jakich mogą doświadczać uczniowie z dysleksją. Przykłady zaprezentowanych dobrych praktyk dają nadzieję, że poradzimy sobie jeszcze lepiej w naszej szkole wspierając uczniów wymagających pomocy w tym zakresie.

„Jak uczyć mądrości, rozwijać kreatywność i twórcze myślenie?” na to pytanie starali się odpowiedzieć gospodarze kolejnej sesji: dr hab. Krzysztof J. Szmidt, prof. UŁ, dr Elżbieta Płóciennik, Uniwersytet Łódzki, dr Tomasz Knopik, Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej i Wojciech Radziwiłowicz, Odyssey of the Mind Polska. Kreatywność uczniów i nauczycieli powinna być uznana za oś nowoczesnego programu szkoły XXI wieku, wokół której rozwinąć można różnorodne działania dydaktyczne, dobrze służące rozwojowi myślenia i działania twórczego uczniów na wszystkich etapach edukacyjnych. Wszyscy uczestnicy zgodzili się z sugestią, iż sama kreatywność jednak nie wystarczy, potrzebna jest edukacja dla mądrości, rozumiana jako celowe stymulowanie i wspieranie wysokiej kultury poznawczej uczniów, ich refleksyjności oraz krytycznego myślenia. Takie działania mogą odeprzeć zarzuty stawiane współczesnej szkole, że jest schematyczna i odtwórcza. Jest to dla nas motywacja do działań, jakie należy podjąć, aby nasza szkoła była nowoczesna, a uczeń mógł rozwijać swoją kreatywność i twórcze myślenie.

Warsztaty „Warum ist es schwer, Deutsch zu unterrichten und wie können wir es uns und Schüler leichter machen?”- Dlaczego tak trudno nauczać języka niemieckiego i jak to zmienić? prowadzone przez doświadczoną nauczycielkę i tłumaczkę języka niemieckiego Panią Agnieszkę Drummer uświadomiły zebranym, co tak naprawdę zniechęca do nauki języka niemieckiego, jakie trudności napotykają uczniowie i nauczyciele, gdzie należy szukać przyczyn niepowodzeń. Prowadząca dzieliła się z uczestnikami warsztatów swoim wieloletnim doświadczeniem i obszerną wiedzą w zakresie nauczania języka niemieckiego. Uczestnicy zajęć dowiedzieli się od autorki 18 książek do nauki języka niemieckiego, co i jak naprawdę warto robić, aby uczniowie polubili naukę języka niemieckiego, co zmienić, aby uczyć lepiej, prościej i pozytywniej. Wskazówki te ułatwią zdobywanie nowej wiedzy i z pewnością poprawią efektywność nauczania języka niemieckiego.

Integralną częścią II Kongresu był Europejski Dzień Języków (EDJ) – stąd obecność na kongresie dwóch nauczycieli języków obcych z naszej szkoły. To coroczne święto (26 września) zostało ustanowione w 2001 roku z inicjatywy Rady Europy, która reprezentuje 800 mln Europejczyków z 47 krajów. V LO im. Adama Mickiewicza dba o doskonalenie umiejętności językowe swoich uczniów i nauczycieli oraz kształtowanie ich kompetencji w zakresie komunikowania się w różnych językach. To dlatego od lat współpraca międzynarodowa współtworzy atmosferę szkoły.

Od 2006 roku trwają dobre relacje z placówkami dyplomatycznymi Stanów Zjednoczonych w Polsce, Polsko-Amerykańską Fundacją Fulbrighta, zrealizowano wiele europejskich projektów edukacyjnych. Z sentymentem wspominamy nasz pierwszy projekt: “CULTURE - AN EVERLASTING HERITAGE”, realizowany w latach 2007-2009 wraz z 11 szkołami europejskimi. Pełniliśmy wówczas rolę koordynatora całego projektu międzynarodowego. Za motto obraliśmy piękne słowa naszego włoskiego przyjaciela Giuseppe Blandino: “Let’s cooperate, the world will be better.” Okazały się one dla nas ponadczasowe.

Mądrość Giuseppe nabrała szczególnego charakteru i mocy w trakcie realizacji kolejnego projektu: "Take responsibility today for a better tomorrow!" (2012-2014). Właśnie zakończyliśmy kolejny projekt tym razem realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (POWER), w ramach projektu Ponadnarodowa mobilność kadry edukacji szkolnej KONKURS 2017, projekt „Motywacyjny most wsparcia czyli partnerstwo międzynarodowe na rzecz wzmacniania potencjału szkoły.”

Corocznie organizowany jest w szkole Dzień Języków Europejskich. Korzystamy wtedy z propozycji: zamieszczonych na https://edl.ecml.at/; zaproponowanych przez konsultantów RODN „WOM” na różnych formach szkoleń; oraz naszych własnych pomysłów. Cieszy się szacunkiem u uczniów powierzenie im odpowiedzialności za organizację wydarzenia. Wtedy odpowiedzialność ma podwójnie pozytywny wymiar. Świętujemy nie tylko 26 września. ‘Smartfonowy Konkurs o Językach’ odbywa się na tyle wcześniej, by dać uczniom szansę wziąć udział w kolejnych aktywnościach. W tym roku szkolnym oczekujemy na Kawiarenkę, obiecaną nam przez prof. M. Ouali-Suchecką i jej uczniów.

Obecnie jesteśmy na etapie organizacji Konkursu Angielskiej Ortografii dla uczniów szkół podstawowych i średnich z regionu. Przewidujemy, że Finał odbędzie się w marcu 2020 roku. W planach jest wycieczka do Londynu. Mamy nowe sale i to nie tylko językowe. Świeża przestrzeń dodaje ‘powera’. Słowem dzieje się naprawdę dużo dobrego i zawsze z myślą, że będzie jeszcze lepiej. Przed nami następne wyzwania. Stąd nasza obecność na Kongresie, którą traktujemy jako wyróżnienie naszej dotychczasowej pracy, inspirację i wzmocnienie owocujące w przyszłości pozytywnymi postawami uczniów i absolwentów V Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Częstochowie.

Dzięki udziałom w takich wydarzeniach stajemy się filarem dobrych praktyk. Zapamiętamy i w działaniach swoich uwzględnimy tegoroczne przesłanie Organizatorów Kongresu: „Kompetencje w zakresie wielojęzyczności … czynią człowieka lepiej przygotowanym na wyzwania przyszłości – sprzyjają nawiązywaniu kontaktów z innymi ludźmi i kulturami, zwiększają konkurencyjność na rynku pracy, sprzyjają kształtowaniu obywatela świata – osoby wolnej, niezależnej, otwartej.” Dziękujemy pomysłodawcom i organizatorom wydarzenia za spotkanie, które z pewnością było dla nas inspiracją do refleksji i dalszych działań w naszej przestrzeni zawodowej.

mgr Małgorzata Witek
mgr Marzanna Gromotowicz
mgr Marzena Duchnik

Zdjęcia przedstawiają Dyrektor Szkoły - M.Witek, mgr M. Gromotowicz i mgr M. Duchnik podczas Kongresu FRSE.

   

Partnerzy  

brazowa tarcza

Brązowa szkoła


logo small


 

godlo polski


Biuletyn Informacji Publicznej

bip


 

logoSpellMaster


Zlote Szkoly Logo 1080x1080


PODATEKmicek

 


DEKLARACJA

DOSTĘPNOŚCI


POLITYKA

PRYWATNOŚCI


 DP


 

ujd small

 


 MIĘDZYWOJEWÓDZKI

TURNIEJ CHEMICZNY

logo MłodyChemikSP

DLA UCZNIÓW

SZKÓŁ PODSTAWOWYCH:

„MŁODY CHEMIK”

 


 ico covid19


OGÓLNOPOLSKI

TURNIEJ CHEMICZNY

logo MłodyChemikPonad

DLA UCZNIÓW SZKÓŁ

PONADPODSTAWOWYCH


vulcan 1


Logo konkursMickiewicz


wielcy polacy slogo

Konkurs

Wielcy Polacy na Kresach


male ojczyzny slogo

Konkurs

Małe ojczyzny -

nasza tożsamość


Interpretacja utworu slogo

Konkurs

Twoja interpretacja

utworu literackiego


LOGO V LO im. A. Mickiewicza

Tarcza


ikona Biblioteka


MickArt


wspolnota slogo


 zoom n m logo

 


mat obiektyw2021


kon2019rita


smartcookie101


Logo Check your English


Logo UPRP small


wst


LogoWilno

Szkoła Partnerska


Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa


Projekt polsko-grecki PO WERProgram Operacyjny

Wiedza Edukacja Rozwój

2014-2020 (PO WER)


facebook


instagram


Snap


Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej

epuap


 logo cke

Matura


Współpracujemy z

zycieczestochowy


 Urząd Miasta Częstochowy

urzadczestochowa


 Bursa Miejska w Częstochowie

bursamiejska


 

 doradztwo


 Teatr im. Adama Mickiewicza

teatrimmickiewicza


 Pomoc psychologiczna

zespolporadni

 

   

Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Korzystając z niego wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Akceptuję
© V Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Częstochowie

Logowanie