Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
  • a15.jpg
  • a48.jpg
  • f12.jpg
  • f20.jpg
  • h30.jpg
  • k1.jpg
  • k15.jpg
  • k17.jpg
  • k41.jpg
  • m15.jpg
  • n40.jpg
  • n41.jpg
  • n47.jpg
  • o10.jpg
  • o13.jpg
  • p50.jpg
  • p60.jpg
  • r4.jpg
  • r6.jpg
  • r78.jpg
  • s3.jpg
  • st03.jpg
  • st09.jpg
  • st10.jpg
  • t10.jpg
  • w19.jpg
  • w36.jpg

internet002 

 

Wiele osób uważa, że nauka języka, a co dopiero kilku, to ciężki orzech do zgryzienia. Podobnie myślałam również i ja, zanim nie wzięłam udziału w spotkaniu organizowanym przez Polskie Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Niemieckiego w Katowicach, na które zaprosiła moją grupę nauczycielka j. niemieckiego - p. mgr Małgorzata Czech. Podczas wideokonferencji poznaliśmy niezwykle ciekawego człowieka, hiperpoliglotę - p. Szymona Kasperka. Pan Szymon zna dwadzieścia języków, przy czym czternastoma posługuje się biegle. Jest członkiem elitarnego Międzynarodowego Stowarzyszenia Hiperpoliglotów HYPIA.

W czasie spotkania dowiedzieliśmy się, w jaki sposób można szybko i skutecznie uczyć się języków. Prowadzący podkreślał, że najważniejsza jest motywacja oraz chęć do nauki. Wspomniał również, że każdy z nas jest inny i uczy się na swój własny sposób. Przykładowo, wzrokowcy szybciej przyswajają wiedzę, gdy widzą coś, co przykuwa ich uwagę. Dlatego dobrze się u nich sprawdza nauka z wykorzystaniem fiszek, na których piszą wyrażenia w różnych kolorach i czcionkach. Natomiast osoby, które są słuchowcami powinny otaczać się językiem - słuchać muzyki, radia, podcastów albo oglądać filmy w obcym języku. Istotna jest również systematyczność w nauce oraz częste powtarzanie materiału.

Zaskakujący na tym spotkaniu, oprócz samego prowadzącego, byli również uczestnicy, uczniowie liceów i techników z całego województwa. Okazało się, że młodzi ludzie uczą się bardzo różnych języków. Pomijając te dość popularne jak angielski, niemiecki czy hiszpański, można było usłyszeć o nastolatkach uczących się węgierskiego, chińskiego, koreańskiego, a nawet języka perskiego. Wielkie zdziwienie wywołała uczennica potrafiąca biegle mówić po ormiańsku, gruzińsku i niemiecku. Językiem polskim, który poznała dopiero roku temu, posługiwała się wręcz znakomicie. Oprócz tego uczyła się japońskiego i fińskiego. 

Pod koniec spotkania każdy z uczestników mógł zadać p. Szymonowi pytanie. Dowiedzieliśmy się wówczas, że jego ulubionym językiem jest włoski, a swoją przygodę z językami zaczął od czeskiego. Języka naszych sąsiadów nauczył się w wieku lat dziesięciu za sprawą radia oraz programów telewizyjnych. Wspomniał też, że czasem zdarza mu się mieszać języki i zauważył, że jest to dość częste u osób, które znają ich wiele. Potwierdził, że można uczyć się kilku języków jednocześnie. Nie stanowi to problemu, a wręcz przeciwnie, często pomaga w poznawaniu nowych struktur. 

Dzięki temu spotkaniu wielu z nas mogło pogłębić swoją wiedzę na temat języków, poznać nowe i skuteczne sposoby na ich naukę. Może również niektórzy znaleźli dzięki tej rozmowie wewnętrzną motywację i zechcą nauczyć się nowych języków? Każdy z uczestników wyniósł z tych zajęć coś innego. Większość naszej grupy zrozumiała, że nauka języków wcale nie jest taka trudna, jak się wydaje i nie zajmuje aż tak dużo czasu, jeśli pracujemy nad tym systematycznie. Najważniejszą wskazówką dla mnie było to, aby mieć ochotę, odpowiednie nastawienie do nauki języków - powiedziała jedna z uczestniczek. Kolejna osoba doszła do wniosku, że warto uczyć się języków, ponieważ później łatwo można porozumieć się z innymi i nie ma problemu ze znalezieniem pracy. 

Niewątpliwie umiejętności lingwistyczne są w życiu bardzo przydatne, a ponadto nauka języka obcego może sprawiać dużo radości. Wszystko zależy od naszego nastawienia.

Katarzyna Kromer kl. IF

 

 

Opis alternatywny zdjęć:
1. Logo australijskiego Międzynarodowego Stowarzyszenia Hiperpoliglotów HYPIA
2. Funkcje języka
3. Formy zapisu w języku japońskim
4. Grafika dotycząca sposobów uczenia się języka
5. Najtrudniejsze języki dla Polaków

   

Gościmy  

Odwiedza nas 137 gości oraz 0 użytkowników.

   
   

Partnerzy  

godlo polski


Biuletyn Informacji Publicznej

bip


AMickiewiczProcent

 


DEKLARACJA

DOSTĘPNOŚCI


vulcan 1


wielcy polacy slogo

Konkurs

Wielcy Polacy na Kresach


male ojczyzny slogo

Konkurs

Małe ojczyzny -

nasza tożsamość


Interpretacja utworu slogo

Konkurs

Twoja interpretacja

utworu literackiego


LOGO V LO im. A. Mickiewicza

Tarcza


ikona Biblioteka


MickArt


wspolnota slogo


 zoom n m logo

 


mat obiektyw2021


https://www.vmickiewicz.pl/images/stories/Spelling-Quiz_logo_sm_2020.png


kon2019rita


smartcookie101


Logo Check your English


Logo UPRP small


wst


LogoWilno

Szkoła Partnerska


Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa


Projekt polsko-grecki PO WERProgram Operacyjny

Wiedza Edukacja Rozwój

2014-2020 (PO WER)


facebook


instagram


Snap


Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej

epuap


 logo cke

Matura


Współpracujemy z

zycieczestochowy


 Urząd Miasta Częstochowy

urzadczestochowa


 Bursa Miejska w Częstochowie

bursamiejska


 

 doradztwo


 Teatr im. Adama Mickiewicza

teatrimmickiewicza


 Pomoc psychologiczna

zespolporadni

 

   

Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Korzystając z niego wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Akceptuję
© V Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Częstochowie

Logowanie