Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility
Większość uczniów jak i nauczycieli lubi, a często i uwielbia, wycieczki szkolne. Są one okazją do wspólnego spędzania czasu w miłym gronie, do poznawania innych ludzi, a przy okazji do zwiedzania nowych miejsc, innych kultur i pogłębiania swojej wiedzy. Znudzeni monotonią siedzenia w szkolnych ławach uczniowie klasy IIF postanowili zorganizował trzydniową wycieczkę do Pragi. Dołączyli do nich uczniowie klasy IIC oraz przedstawiciele klas: IID i IIE. W organizacji wyjazdu pomogło nam biuro podróży „MAMUNO”. W czwartek - 28 maja pod opieką nauczycieli: mgr A. Salachny, mgr E. Pietrzkowskiej, mgr I. Zimmerman i mgr K. Wojtal wyjechaliśmy do stolicy Czech.

Zobacz zdjęcia!!!

Następny dzień zapowiadał się bardzo ciekawie. Z samego rana pojechaliśmy do zabytkowej dzielnicy Pragi - Starego Miasta (Staré Město), jednak po drodze zwiedziliśmy Nowe Miasto (Nové Město), gdzie znajdował się plac Wacława (Václavské náměstí). W centrum placu stał pomnik przedstawiający św. Wacława w otoczeniu patronów ziemi czeskiej. Następnym celem zwiedzania był rynek staromiejski z pomnikiem Jana Husa oraz ratusz staromiejski, na którym znajduje się ruchomy zegar astronomiczny „Orloj” z XV wieku.
Później udaliśmy się pod zabytkowy gotycki Kościół Marii Panny przed Tynem (Kostel Matky Boží před Týnem, Týnský chrám) z XIV wieku oraz przed Bramą Prochową (Prašná brána), która liczy 65 metrów wysokości i znajduje się na niej taras widokowy dla turystów. Kolejnym etapem zwiedzania był Most Karola (Karlův most) mierzący prawie 516 metrów długości, który przebiega nad rzeką Wełtawą. Prosto z mostu udaliśmy się do Zamku na Hradczanach, który od 1918 roku jest siedzibą prezydenta niegdyś Czechosłowacji, a obecnie Czech. Zamek ten jest największym zamkiem na świecie. Zajmuje powierzchnię aż 45 hektarów! Aby dotrzeć na zamek musieliśmy pokonać Wielkie Schody Zamkowe liczące 208 stopni. Na terenie zamku mieliśmy okazję zwiedzić znajdującą się tam Katedrę świętych:  Wita, Wacława i Wojciecha (Katedrála svatého Víta, Václava a Vojtěcha), która jest siedzibą arcybiskupów praskich i czeskiego prymasa.
Ponadto zwiedziliśmy piękną Złotą Uliczkę (Zlatá ulička). Jest to wąska uliczka, na której znajduje się długi szereg małych domków, które niegdyś były zamieszkiwane. Według legendy każdy mieszkaniec powiększał swój dom, aż w końcu doszło do sytuacji, w której szerokość uliczki nie przekraczała 1 metra. Z II połowy XIX wieku przetrwały jedynie domki wzdłuż północnej ściany. Życie Złotej Uliczki od XVII wieku do 1953 roku, kiedy to wyprowadzili się ostatni mieszkańcy, przybliżają stałe wystawy w poszczególnych domkach. Można zobaczyć tam np.: warsztat złotnika, dom prorokini, felczerki oraz mieszkania obrońców murów z czasów Rudolfa II. Na końcu Złotej Uliczki mieliśmy szansę zobaczyć Wieżę Dalibora (Daliborka), która była częścią fortyfikacji wzniesionych przez króla Władysława Jagiellończyka, a następnie została przekształcona na więzienie. Obecnie w wieży znajduje się muzeum narzędzi tortur, które pochodzi z czasów średniowiecza.
Po opuszczeniu terenu zamku udaliśmy się nad brzeg Wełtawy, gdzie na zakończenie dnia czekał nas rejs statkiem. Pogoda dopisywała przez cały dzień i mimo wielkiego zmęczenia szczęśliwi wracaliśmy do hotelu. Siły szybko wróciły i po gorącym posiłku, spędziliśmy czas w pokojach.
Nadszedł dzień wyjazdu. Z niechęcią spakowaliśmy rzeczy i opuściliśmy hotel. Około godziny 10:00 udaliśmy się w drogę powrotną, żegnając piękną Pragę. Po drodze zatrzymaliśmy się przy granicy, aby każdy mógł kupić pamiątki, a następnie pożegnaliśmy Czechy.
Około godziny 18:00 dotarliśmy do Częstochowy. Wszyscy cieszyli się z powrotu do domu, lecz mimo wszystko żałowali, że wycieczka dobiegła końca. Po uśmiechach na twarzach uczniów i nauczycieli można stwierdzić, że wycieczka się wszystkim bardzo podobała. Obyło się bez żadnych nieprzyjemnych sytuacji, a wręcz przeciwnie - wszystko było w jak najlepszym porządku.
Niestety teraz trzeba się zmierzyć z codziennością. Mamy jednak nadzieję, że uda nam się jeszcze zorganizować podobny wyjazd (w jedynym w swoim rodzaju najlepszym składzie na świecie. Jesteśmy też przekonani, że będzie równie ciekawie, atrakcyjnie i sympatycznie.
Praga jest przepięknym miastem. Dla sympatyków zabytków i starodawnej zabudowy może być nawet rajem. Piękne budynki rozciągające się po całym Starym Mieście wzbudzają podziw i zachwyt. Mimo, że znajduje się tam mnóstwo współczesnych sklepów z pamiątkami, restauracji, barów i klubów, to nie psują one efektu średniowiecznego miasta. Olbrzymia ilość wąskich uliczek, starych budynków i kościołów stwarza niecodzienny i niepowtarzalny klimat.
Większość Polaków zachwyca się Paryżem, Rzymem, Wiedniem, Madrytem i innymi słynnymi europejskimi metropoliami, a nie dostrzegają tego, że tuż przy granicy naszego kraju znajdują się Czechy, a w nich niezwykle urokliwa Praga. Zachęcamy do zwiedzenia tego niezwykłego miasta. Warto dodać, że Polacy są tam mile widziani, a uprzejmość Czechów sprawia, że możemy poczuć  się tam jak w rodzinnym kraju. Zachęcamy również do organizacji wycieczek szkolnych, które są okazją do ciekawie spędzonego czasu wspólnie z kolegami i koleżankami oraz do bliższego poznania naszych nauczycieli, tym razem z nieco innej perspektywy.

Adrian Koza
Estera Sukiennik
Kinga Połys
(klasa IIF)

(W galerii znajdują się zdjęcia z wycieczki szkolnej do Pragi)

zdjęcia: Kinga Socha (IIF)